Var sak har sin tid…

Att leka har sin tid och att konformeras har sin.
Tomas Tobé, (M) (ordförande Utbildningsutskottet) samt Eva-Lis Sirén (förbundsordförande Lärarförbundet) vill ha 10årig skolplikt genom att göra det obligatoriskt för alla sexåringar att börja förskolan. Detta är förståeligt om man ser det i ljuset av Moderaternas agenda att fostra medborgarna till vinstmaximerande individer, vars existens ska effektiviseras men lärarna borde veta bättre!

Personligen kan jag till viss del hålla med om att förskolan kan fylla en social funktion som mjukt skolar in barnen och gör dem redo för ”plikten” att närvara i det Svenska utbildningsväsendet. Om man inte tänker efter så mycket längre verkar detta vara höjden av förnuft som ska garantera att telningarna tidigt underkastar sig den disciplin det innebär att bli en delaktig medborgare. MEN sakta i backarna!

Ponera att årskullen födda 2006 ska börja förskolan i höst. Anna är född i januari, Pelle är född i mars, Inga är född i augusti och lille Vickevire är född i december… Det är en hiskelig skillnad mellan en sex-och-en-halvåring och ett barn som är nästan ett år yngre! Jag tror att många lärare, som arbetar med barn håller med om detta.

Visst kan man införa obligatorisk förskola men den bör i så fall ha som primärt syfte att träna barnens sociala färdigheter. För all del, jag håller med om att barn i den åldern har en klisterhjärna som suger in allt som kommer i dess väg. Ungarna är helt enkelt små vandrande lärandemaskiner men denna tidiga och viktiga period i sitt liv ska man inte tvingas räkna och skriva utan få möta magin och fantasin i den egna kreativiteten och leken. Vän av Ordning (eller vilken förskolelärare som helst) kommer påpeka att det ena goda minsann inte skämmer det andra. Dagens förskolepedagoger är extremt skickliga yrkesutövare som har en god kunskap om barns läroprocesser och mentala kapacitet. Därför smärtar det mig att man låter sig mentalt kidnappas av Moderaternas arbetslinje och väljer att gå arbetsmarknadens ärenden genom att tidigt låta barnen underkasta sig den vuxnes plikter och ansvar. Även om detta, bedrägligt nog, sker under lekfulla former.

Istället för att påtvinga outvecklade nervsystem för en ”ordning och reda” som de inte är mogna för, bör förskolans verksamhet främst fokusera på social träning, värdegrundsbaserad undervisning och det kreativa utforskande som lägger grunden för en sund självkänsla. Att bli sedd och bekräftad som lekande och skapande individ är långt bättre än att tvinga ungar att för tidigt sitta stilla och uppföra sig. Den som är nyfiken på ”makten” och dess försåtliga prickskytte mot individen kan med fördel läsa filosofen Michel Foucaults arbete, det torde öppna ett öga eller två.

Fast frågan är väl vilken som är den Moderata politikens egentliga agenda, att fostra välmående ungar eller att tidigt indoktrinera goda arbetare som gör sitt jobb och håller käften?

Freï von Fräähsen zu Lorenzburg

Följ mig på Twitter 

1 kommentar

  1. Hej
    Vad menar du med ”Istället för att påtvinga outvecklade nervsystem för en “ordning och reda” som de inte är mogna för, bör förskolans verksamhet främst fokusera på social träning, värdegrundsbaserad undervisning och det kreativa utforskande som lägger grunden för en sund självkänsla. Att bli sedd och bekräftad som lekande och skapande individ är långt bättre än att tvinga ungar att för tidigt sitta stilla och uppföra sig. Den som är nyfiken på “makten” och dess försåtliga prickskytte mot individen kan med fördel läsa filosofen Michel Foucaults arbete, det torde öppna ett öga eller två.”

    Vad menar du är social träning och vad är värdegrundsbaserad undervisning (extremflum?). Vad menar du med ”makten” och prickskytte?

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

*

© 2016

Tema av Anders NorenUpp ↑

error: Content is protected !!