För nästan två veckor sedan packade jag väskorna och drog till sommarstället för en tids ensamhet och kontemplation. Nu är jag tillbaka igen!

Med tid, tystnad och ensamhet i överflöd tvingas man att möta sig själv för att brottas med sina demoner och det kan ju vara en del obekväma sanningar som man ställs inför. I mitt fall har det varit en underbar blandning av insikter som kommer ta tid att integrera i vardagen men trots den stundtals dramatiska åkturen i denna tysta berg-och-dal-bana är jag ordentligt utvilad och mår bra. Det är en lyx att kunna åka ut på landet och leva helt i avskildhet från internet och övriga sociala plikter under en period men hur ska man gå tillväga om man vill ordna en retreat för sig själv?

1) Var ENSAM.
Jag hade föresatt mig att leva sunt under retreaten och bara äta kokta grönsaker och spannmål samt äta av den egenhändigt odlade salladen. Detta gick hur bra som helst ända till mina föräldrar kom på visit medförandes en stoooor påse smågodis som hälldes upp och ställdes på en framträdande plats i vardagsrummet. Ja kära läsare, ni gissar rätt, i ett obevakat ögonblick smög sig en detoxad och magerlagd prinsesspartist fram och länsade godisskålen. Det krävs en omänsklig karaktärsstyrka att avstå godis efter en veckas detox (inget socker, salt, fett, animaliska produkter, kaffe, kryddor). Lösningen: Undvik andra människor och de frestelser som de medför under din planerade retreat.

2) Fyll kylskåpet med nyttiga och aptitliga matvaror. I mitt fall hade jag handlat in ekologiska rödbetor, celleri, äpplen, morötter, lime och diverse andra grönsaker och spannmål. Finns inget annat att tillgå så äter man det som finns och tro mig, man njuter alldeles våldsamt av de där kokta rödbetorna! Nedan: Lunch på verandan!


3) Låt saker ta tid A:
Njut av de små sakerna. Gå på en promenad. Ta en sovmorgon. Läs en bok. Njut av att diska, sopa golvet och laga met då dessa enkla pragmatiska sysslor medför tydliga direkta resultat. Matlagningen kan bli en enkel men estetisk upplevelse:

Låt saker ta tid B:
Sitt stilla, håll snattran och låt tankarna fara och flyga! Någon typ av meditationspraktik kan främja inre stabilitet och välmående då mentala övningar kan medföra en större närvaro i nuet och en beredskap för det som man möter i varje ögonblick. Min egen praktik är Zen-buddistisk meditation kallad zazen. Låt meditationsstunderna vara lugna och värdiga och vackra. Här nedan meditationsstund på verandan:

4) Var i naturen. Sjung en stump du hittar på i stunden och njut av att vara omgiven av djur och natur. Kanske plocka lite blåbär eller sitta på en stubbe med ett gott örtte i termosmuggen.

5) Anteckna i en skrivbok! Man kan få mycket insikt och inspiration under sin tid i ensamhet och tystnad. Det är lätt att glömma bort alla viktiga signaler från sitt inre när man kommer tillbaka till vardagen och då kan det vara fint att läsa anteckningar, poesi eller instruktioner man klottrat ned i ögonblick av klarsyn.

Peace Out

Frej von Fräähsen

följ mig på twitter