Är Himmelriket en Demokrati?

Jag läste nyligen en artikel i en av mina favvotidningar: Den frikyrkliga tidningen Dagen. Artikeln behandlar demokratifrågor inom Svenska Kyrkans organisation och eftersom Prinsesspartiet värnar demokrati och medbestämmande som att av samhällets absoluta fundament så föddes en teologisk fråga som behövde klaras ut.

Jag snokade reda på lite kontaktuppgifter till större (Kristna) samfund eftersom det gällde Svenska Kyrkan och bad dem besvara följande:

Hej!
Kan ni svara på min fråga, den är ärlig och jag 
menar varje ord:

Jag är väldigt nyfiken på en sak, och undrar om någon kan svara mig så jag förstår. Vi människor upprätthåller ju demokratin som någonting fint och närmast heligt, någonting värt att värna och kanske, rentav, slåss för. Vi vill gärna vara med och bestämma och att alla ska få göra sin röst hörd.

Därför undrar jag om Himmelriket är demokratiskt? Är Gud en upplyst despot? Finns det en gudomlig Medbestämmanderätt? Kan man isåfall rösta ned Gud eller har Gud vetorätt? Om himmelriket är en diktatur så måste ju demokratin vara ett mänskligt påfund och, som sådant, en förvrängning av Guds ursprungliga tanke om att lyda? Alltså är demokratin av ondo? Vad är det för mening med att vänja sig vid medbestämmande om man kommer tillbringa en eventuell evighet i blind lydnad under en envåldshärskare?

Jag skulle bli djupt tacksam över ett svar då jag är engagerad i demokratifrågor och politik och jag vill inte riskera att göra bort mig när vår Herre släcker livets låga och det är dags att lämna denna Jord.

Tack så mycket på förhand!
Frej
Jag lånade lite poesi från ”Får man ta hunden med sig in i himlen” för att ge lite extra tyngd åt allvaret i frågan. Döm om min förvåning och glädje när jag faktiskt får svar från några av samfunden!
Pingstkyrkan svarar så här:

Hej Frej!
Tack för ditt meddelande. Jag heter NN och jobbar med arkiv- och historiefrågor på Pingst – fria församlingar i samverkan, som är en riksorganisation för landets pingstförsamlingar.

På vår webbsida finns ett antal skrifter om tro och livsstil som det teologiska nätverket i Pingst gett ut. Dessa går att ladda ner gratis som pdf-filer. Jag skulle tipsa om att du kollar på de som heter Människan och Andliga ledare, se: http://www.pingst.se/viewNavMenu.do?menuID=106

Tror att dessa kan ge en del svar på dina frågor. Samtidigt är det inte enkla frågor du ställer, och rent teoretiskt får vi nog inte full klarhet förrän vi får möta Gud ansikte mot ansikte i framtiden. I Bibeln finns det ju några ställen där Gud ändrar sig efter påtryckningar, ex i berättelsen om Jona, se Jonas bok i Gamla testamentet.

Läs även Lukas evangelium kapitel 11, verserna 1-10 i Nya Testamentet där Jesus rakt ut säger att vi människor, om inte annat med hjälp av envishet, kan påverka.

Med vänlig hälsning
NN

Jesu Kristi Kyrka av sista dagars Heliga (Mormonerna) svarar så här:

Hej Frej,
Tack för din frågaI en diktatur  är folket tvingade att följa ledaren/ledarna.
I en demokrati sätter majoriteten upp regler för alla dvs även minoriteten. I en demokrati finns det val så att om ledarna har gjort något som inte gillas kan nya väljas. I en demokrati är det oftast relativt stor frihet för den enskilda personen.
När Jesus kommer att regera kommer det att gälla teokrati. Då kommer vi inte att tvingas utan av fri vilja välja om vi vill följa Kristus. Stor frihet för alla.Vänligen
NN
Web-missionär
Katolska kyrkan upplyser följande:
Bäste Frej,”Får man ta hunden med i himlen” är en härlig låt. Frågan får jag ibland av barn och jag brukar svara att i himlen kommer vi inte att sakna något. Samma skulle jag kunna svara på Din fråga. Det bästa med demokratin – som ju här på jorden förvisso är ofullkomlig av många skäl – kommer vi att erfara i gemenskapen med Gud. Gud är ingen despot, tvingar sig inte på någon. Han kunde gjort sig själv känd på ett sätt som ”tvingat” människor – möjligen med undantag av några ”galningar” – att erkänna Honom. Men det hade ju då inte handlat om mänsklig frihet, om tro i betydelsen trohet, förtröstan och absolut inte om kärlek. Vi hade med andra ord inte längre varit människor utan marionetter. Men Gud är Kärlek och väntar på vårt fria samtycke. Världen är ramen för en gigantisk folkomröstning, för eller emot Honom som ger oss Liv, som är källan och målet för oss alla.Hoppas det ger ljus över Din fråga
NN
Detta är Baptistkyrkans (Gemensam Framtids) svar:
Hej Frej!
NN heter jag och jobbar som pastor i en av de församlingar som tidigare tillhörde Baptistsamfundet.Jag skriver att vi tidigare tillhörde, eftersom att baptistsamfundet sedan i somras har bildat en ny kyrka tillsammans med Missionskyrkan och metodistkyrkan. Vi har inget färdigt namn än (det är svårt med namn ibland…) men kallas just nu Gemensam framtid. Det om det.
Tack för din fråga!
Jag tycker att den är väldigt genomtänkt. Så här skulle jag vilja försöka formulera ett svar:
Finns det medbestämmanderätt i himlen?
Jo, det tror jag. Av den anledningen att det verkar vara så Gud vill att kyrkan ska fungera om man läser Bibeln.
Här är några av mina tankar.
1. Gud verkar gilla frihet. Det står till och med så att ”där Guds Ande är, där är frihet”. Frihet att tänka och välja, att handla och att välja bort. Att människan har en fri vilja är ju liksom grundläggande i kristen tro. Och om det är så Gud har tänkt – att vi ska ha en fri vilja – då tror jag att det gäller både i himlen och på jorden.
2. Bibeln säger inte så mycket om himlen i detalj, det är mest bilder. Kanske lite som när man uttrycker sig i konst. Man försöker ge en bild av något utan att läsa en faktatext. En av de bilderna som finns är att Gud sitter på en tron med 24 troner omkring sig. På dem skulle då sitta förfäderna till de tolv stammarna som det talas om i Gamla testamentet och sedan de tolv lärjungarna som följde Jesus och sedan spreds ut till olika delar av världen. För mig så låter det som någon form av himmelsk regering där representanter för folket finns med. Betyder det att det finns en stor tron i en himmel någonstans med 24 andra troner runt omkring. Det vet jag inte, men jag läser att Bibeln ger en bild av medbestämmande i himlen.
3. Det finns ett uttryck i Bibeln som är ”Den Heliga Anden och vi har beslutat…” Det kommer från några av de första kristna och kommer från ett sammanhang där ledarna från de första församlingarna har samlats till ett rådslag för att ta beslut i olika frågor. På deras uttalande låter det som att de – tillsammans med Gud – har bollat frågan fram och tillbaka och sedan kommit fram till ett svar.
I grunden så tänker jag att din fråga har rötter i talet om Gud som allsmäktig.
Alltså, om Gud kan allt och vet allt så är det väl också han som bestämmer allt.
Jo, så har vi sagt ofta i kyrkan. Och både kyrkor och kyrkliga ledare har sagt ”Gud har bestämt så, så nu är det bara att ny lyder!”
Grejen är bara att jag inte tror att Gud är sådan.
Bibeln säger egentligen inte att Gud styr allt, bara att han håller allt i sin hand och att han har himlens alla krafter till sin användning.
För mig betyder det att jag inte tror att Gud har en bestämd plan, där han liksom har skrivit ett manus som vi alla måste följa för att vara lydiga.
Jag tror att Gud är mycket mer som en musiker. Genom Bibeln och genom möten med människor så har Han (eller Hon för den delen) liksom skapat en rytm, en puls. En puls av kärlek och omsorg, av tro och tillit. Så har han sagt: Kom in i rytmen!
För någon kan det vara att dansa till rytmen. För någon kan det vara att sjunga till rytmen. För någon är det att spela en melodi till rytmen.
Och det spelar egentligen inte så stor roll vilket av det vi väljer. Vi kan byta efter ett tag också – och det betyder inte att vi valde fel förut.
I himlen tror jag att den rytmen är otroligt tydlig. I det är vi fria att fatta beslut, både var för sig och tillsammans om hur vi vill ge vår respons på den rytmen.
Hänger du med på bilden?
Jag märker att det börjar bli långt det jag skriver – men det är för att jag vill ta det du frågar på allvar.
Jag märker att du är en reflekterande person. Du får gärna ställa några följdfrågor på det jag skrivit så fortsätter vi samtalet.
Allt gott!
 /NN
Svenska Kyrkan svarar lite försiktigt:

Hej!
Tack för ditt mejl!
Vi på Informationsservice är informatörer med generell kompetens om Svenska kyrkan. Vill du föra en fördjupad diskussion om frågor som rör teologi, tro och liv måste vi hänvisa till en präst. Prästerna är utbildade teologer och kan diskutera teologiska frågeställningar ingående. Hör gärna med församlingen om de har några bibelstudiegrupper som du kan delta i.

Du kan söka fram präster som finns i kyrkans församlingar via: www.svenskakyrkan.se/sokforsamling

Om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig igen.
Med vänlig hälsning
NN

Kristdemokraterna, som ju borde ha en åsikt (?), har ingen ståndpunkt alls kring tro och demokrati:

Hej Frej!
Vi har ingen åsikt i olika teologiska frågor utan överlåter det till kyrkor och andra samfund.
Allt gott!
NN
Ja kära Prinsesspartister. Det var upplysande och spännande! Gud kanske kan ”ändra” sig i somliga frågor om man bara är lite envis? Isåfall ska jag lägga några förslag i förslagslådan! Har du förslag på förändringar eller förbättringar till Gud? Skriv en kommentar så ska jag vidarebefordra nästa gång jag möter henne!
Frej von Fräähsen

3 kommentarer

  1. Varför behöver vissa lida så mycket o vissa inge alls om paradiset e lika samma?

    • Ja alla får knappast samma grundförutsättningar att kunna leva ”rätt” för att komma in i himlen. Det är ju orättvist!

      • Att livet inte e rättvist var argumentet min professor använde för att rättfärdiga hans åsikt att det är okej att vissa elever får sina modeller byggda av företaget de gör examensarbetet hos medan andra får slava i verkstaden och slutresultatet är betygsgrundande. Tur att han inte är gud. Om gud är rättvis och kärleken så kommer nog även den skröppligaste lilla själen in. Det hela bedöms nog efter förmåga. Men det återstår ju att se. Hon e ju onekligen lite lustig =)

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

*

© 2016

Tema av Anders NorenUpp ↑

error: Content is protected !!