Nej Lotta, Ateism är inte en tro av modellen ”Man tror att det inte finns en gud”. Ateism handlar om att inte tro någonting alls förrän det finns acceptabla bevis som stöder ett antagande tillräckligt mycket för att det ska finnas en orsak att ”tro” på antagandet i fråga.

Att mena sig se ett orsakssamband mellan autism och ateism förmerar en sinister tradition som använts av meningsmotståndare förr. Man förvandlar ett ”problem” till ett annat. Här är det alltså då fråga om att Ateism har medicinska grunder?På samma sätt började man behandla unga män i förorter i Paris med vissa signalsubstanser och Voilá mindre brott/våld. Istället för att titta på dessa unga mäns sociala och psykiska omgivningar (låg utbildning, arbetslöshet, sämre möjligheter till sociala skyddsnät) förvandlade man ett socialt problem till ett medicinskt. Ett klassiskt exempel på ”det är inte oss (ett sjukt och diskriminerande system) det är fel på, det är du som är abnorm”.
*
*
Den kognitionsvetenskapliga forskning som du så svepande refererar till ”hävdar att vi redan från början är utrustade med vissa psykiska strukturer som påverkar vårt sätt att tänka”. Jag har inte tagit del av dina källor men jag antar att det är väldigt svårt att egentligen bestämma en gång för alla hur det mänskliga medvetandet är beskaffat eftersom kognitionsmässigt: Medvetandet skapar världen och världen skapar medvetandet i en tvåvägsprocess och vi alltså inte kan föreställa oss psyket på annat sätt än såsom det (oftast) beter sig när det är nedsänkt i vår språkliga/ konceptuella förståelse av verkligheten. Vår värld (och våra egna medvetanden) formas alltså i stor del av det språk vi använder för att beskriva världen. Jag inser att detta är hårklyveri då det är svårt att bedöma hur ett pre-verbalt medvetande uppfattar världen (spädbarn och djur tillexempel) men jag kan gott tänka mig att somliga av medvetandets ”latenta strukturer” skulle se helt annorlunda ut ifall faktorer gällande uppfostran/ och uppväxt skulle se annorlunda ut.
*
*
Jag invänder också emot att du hänvisar till någon sorts ”Mindblindness” som du slarvigt nog hänger upp på människor som diagnosticeras med vissa typer av autism (jag hoppas du inser att autism är ett extemt brett klusterbegrepp?). Att påstå att dessa människor skulle brista i någon sorts empatisk förståelse för andra människor? Alla människor gör det på daglig basis när vi askriberar egenskaper eller tankar eller känslor till människor och djur i vår omgivning. Vi kan anta, vi kan känna ”med” men alla dessa händelser innebär att vi färgar vår perception med ”eget material”, det vill säga att vi inte kan veta vad motparten känner eller tänker och alltså hittar på efter eget huvud.  Det är detta man kallar projicering. Visst en del kan vara mer eller mindre skickliga på att gissa men veta kan vi aldrig.Kan det också vara så att andelen ateister är högre i den ”autistiska gruppen” då många är väldigt intelligenta och helt enkelt inte har tålamod med saker som inte är direkt påvisbara eller relevanta?
*
*
Jag är inte tränad i semantik eller filosofi, jag är inte naturvetenskapligt lagd men jag blir ytterst provocerad av den här typen av kvasivetenskaplig smörja och religiös apologi. Du kan påstå att en större andel av ateisterna har anlag för autism eftersom de inte kan föreställa sig en ”osynlig figur”. Från ateistiskt håll kan man kontra med att det finns en uppsjö patologiska tillstånd där en person faktiskt ser, pratar med och i högsta grad tror på en (för alla andra) osynlig figur.
*
*
Kontentan av detta är väl att vi alla ska vara försiktiga med hur vi spelar våra kort och att vi bör granska vår agenda innan vi söker förklara grannens olikheter medicinskt. Den typen av grepp har provats förr: Rasbiologi till exempel försökte hitta en medicinsk/ biologisk förklaring till ”problemet” med andra raser.Angående ”MindBlindness” avslutar jag här med ett ordspråk jag läste i en gammal kokbok eller liknande: Du ser gärna nageln i din grannes öga men missar bjälken i ditt eget.Kanhända att religion och dylika Trosföreställningar är en bjälke i vårt medvetande, som hindrar oss att se medmänniskan och verkligheten sådan den är?
*

Frej von Fräähsen zu Lorenzburg